הורים המלווים את ילדיהם באשפוז ארוך, חווים ניתוק מעיסוקים משמעותיים ומקדישים את זמנם לטיפול בילדיהם.נוצר צורך לאפשר להורים פסק זמן לביצוע עיסוק משמעותי, ממלא ומהנה עבורם.
הבישול הינו תפקוד משמעותי לחלק גדול מהורי הילדים. מאפשר נתינה וקשר בין בני המשפחה ובעל משמעויות רגשיות,כלכליות וחברתיות.
מעבר לתרומה העיסוקית, הטיפול בבישול עושה שימוש במערכת היחסים הנוצרת בין חברי הקבוצהאחד עם השני ובין כל משתתף למטפל, על מנת לתת ביטוי לתכנים וקשיים.
הטיפול הקבוצתי, משתמש בהתרחשויות המתקיימות ב‘כאן ועכשיו‘, בחוויות, מחשבות ותהיות חיוביות ושליליות שהמשתתפים מעלים. ההתמקדות היא בתהליך ובתוכן כאחד, באמצעות שימוש בשיח קבוצתי ובאינטראקציות שנוצרות תוך כדי העיסוק בבישול. כלומר, העוגה או התבשיל שהוכנו במטבח היא אחד ממרכיבי הטיפול הקבוצתי, היא חלק מהתהליך שעוברים המשתתפים ולא המוקד שלו.
בבית החולים הוקמה קבוצת בישול להורים שהתקיימה פעם שבוע במטבח הטיפולי של הריפוי בעיסוק. הקבוצה עבדה לפי מודל ש לקבוצת רכבת, בהובלה משותפת של מרפאה בעיסוק ועובדת סוציאלית. הנחיית עמיתים זו יוצרת הזדמנות להעשרה בתחומיה ידע של כל מטפל, טווח רחב יותר של התערבויות ואפשרות ליצירת קשר חיובי עם יותר ממטפל אחד.
ניכר כי דרך העיסוק בבישול, עולה שיח בנושאים המעסיקים את ההורים המלווים את ילדיהם בתקופת האשפוז. מתוך העשייה, נוצרים תהליכים, קשרים ורכישת כלים משמעותיים המסייעים בהתמודדות עם סיטואציות מורכבות בתהליך השיקום.
בריפוי בעיסוק יש חשיבות ותרומה רבה להתייחסות לרווחתם האישית של ההורים או בני המשפחה בתהליך השיקום. הפעלת קבוצת בישול במחלקת שיקום למטפלים עיקריים יכולה לתת מקום ללמידה נוספת על התהליך השיקומי, לשיתוף בתחושות וחוויות העוברות עליהם, לקבלת מענה מקצועי מהמטפלים המלווים ותמיכה מחבריהם לקבוצה. רצוי להפעיל קבוצות אלו בשיתוף של מטפלים מדיסיפלינות שונות להעשרת והרחבת התועלת.
מקורות
ברק, א,. רוזובסקי, מ,. אשוח, ר,. ובנימיני-נבו א (2023). שיחות מהמטבח: מבוא לטיפול בבישול.שתים – בית הוצאה לאור.
נאה, א.ב,. טל-סבן, מ,. וקרן, נ. (2014). המשגה חדשה להתערבות קבוצתית בריפוי בעיסוק:
טיפול קבוצתי וטיפול בקבוצה4 7HH ,3) 22,(therapy occupational of journal Israeli Th