- Aims: Camp “Sababa” operates in Israel through the Burn Advocate Network of New Jersey, to
help children with burn injuries cope with consequences of injury. The study assessed
adolescents’ perceptions of their participation in the camp, and its effect on their self-esteem
and quality of life.
Methods: Ten adolescents from diverse cultural backgrounds attended Camp "Sababa" in
2017. All the participants and parents signed an informed consent form, responded to a
demographics questionnaire, and participated in in-depth interviews and focus groups.
Phenomenological analysis revealed three themes, reflecting the chronological sequence of
rehabilitation: (1) coping with emotional and physical scars, (2) formulating coping
strategies, (3) belonging to a group, and (4) implications of camp experience.
Results: Social participation engendered a feeling of safety and trust, enabling adolescents to
share their burn experiences, and thus cope better with the physical and emotional
challenges of their injuries. Participation in camp activities strengthened their confidence
and social bonding; and their return to typical adolescent behaviour while at camp, and
ultimately in the community.
Conclusions: The positive results suggest that burn camps should be part of the rehabilitation
process of adolescents with burn injury, with emphasis on challenging, age-appropriate
activities, and peer group participation
תקציר:
מחנה "סבבה" פועל בישראל באמצעות רשת עורכי הדין?. מטרת המחנה היא לעזור לילדים עם כוויות עור להתמודד עם השלכות הפגיעה. המחקר מעריך את
תפיסת המתבגרים לגבי השתתפותם במחנה, והשפעתה על ההערכה העצמית ואיכות החיים שלהם
שיטות:
עשרה מתבגרים מרקע תרבותי מגוון השתתפו במחנה "סבבה" ב2017, כל המשתתפים וההורים חתמו על טופס הסכמה מדעת, השיבו על שאלון דמוגרפיה, והשתתפו בראיונות עומק ובקבוצות מיקוד.
ניתוח פנומנולוגי חשף שלושה נושאים, המשקפים את הרצף הכרונולוגי של השיקום:
(1) התמודדות עם צלקות רגשיות ופיזיות
(2) גיבוש אסטרטגיות להתמודדות
(3) השתייכות לקבוצה,
(4) השלכות של חווית מחנה על חיי היומיום.
תוצאות:
ההשתתפות החברתית עוררה תחושת ביטחון ואמון, אפשרה למתבגרים לשתף את חוויות הפציעה שלהם, וכך להתמודד טוב יותר עם ההשלכות הפיזיות והרגשיות בעקבות הפציעה.
ההשתתפות בפעילויות המחנה חיזקה את ביטחונם, תרמה לקשר החברתי שלהם ועודדה חזרה להתנהגות טיפוסית של מתבגרים בזמן המחנה, דבר שהשפיע על תפקודם החברתי גם בחזרה לקהילה.
מסקנות:
התוצאות החיוביות מצביעות על כך שמחנה המיועד לילדים עם כוויתו צריך להיות חלק מהשיקום, בדגש על האתגרים אותם חווים הנערים, חוויות תואמות גיל, פעילויות, והשתתפות בקבוצת השווים.
BURNS (1)לטקסט המלא