מטרות הקורס:
✔ הקניית בסיס תיאורטי לגישות טיפול סנסוריות – הרחבת מושגים בסיסיים והעמקת הידע הקיים.
✔ הבנת חשיבותן של המערכות הסנסוריות בהתפתחות סכמת הגוף, התפיסה החזותית, והמיומנויות המוטוריות, הקוגניטיביות והחברתיות-רגשיות.
✔ לימוד מושגים מרכזיים כגון רמות עוררות, קשב ורמת פעילות, שליטה מוטורית, פרקסיס וקואורדינציה.
✔ זיהוי ליקויים בעיבוד החושי – הכרות עם האבחנות השונות והשלכותיהן על תפקוד הילד והמבוגר בחיי היום-יום.
✔ היכרות עם עקרונות הטיפול הסנסורי במסגרת הקלינית – ניתוח גרייה, שימוש בציוד מותאם והשפעת הגרייה על רמות העוררות.
✔ פיתוח חשיבה קלינית המלווה את ההחלטות הטיפוליות של המרפאה בעיסוק.
תוכנית הקורס:
יום 1 – 20/4/25 (יום א') – פגישה סינכרונית
נושא: מבוא לעיבוד חושי ומערכות סנסוריות
🔹 09:00–10:30 – מושגים בסיסיים בעיבוד חושי: מערכות המשתתפות באינטגרציה סנסורית והשפעתן על התפתחות הילד.
🔹 10:30–10:45 – הפסקה
🔹 10:45–12:15 – המערכת הטקטילית: תיאור נוירו-אנטומי ופיזיולוגי, השפעתה על תפקודים בסיסיים, וויסות רגשי והתנהגותי.
🔹 12:15–12:30 – הפסקה
🔹 12:30–14:00 – המערכת הפרופריוצפטיבית: תיאור נוירו-אנטומי ופיזיולוגי והשפעתה על מערכות אחרות, מיומנויות מוטוריות וויסות התנהגות.
יום 2 – 27/4/25 (יום א') – פגישה סינכרונית
נושא: השפעת המערכות הווסטיבולרית, האורלית והאוטונומית על התפקוד
🔹 09:00–10:30 – המערכת הווסטיבולרית: תיאור נוירו-אנטומי ופיזיולוגי והשפעותיה על מערכות אחרות, פיתוח תפקודים מוטוריים וויסות התנהגות.
🔹 10:30–10:45 – הפסקה
🔹 10:45–12:15 – המערכת האורלית והאוטונומית: השפעות על מערכות אחרות וויסות רמות עוררות.
🔹 12:15–12:30 – הפסקה
🔹 12:30–14:00 – ליקויים בעיבוד החושי (SPD): הפרעות בוויסות סנסורי (SMD) – תיאור קליני והשפעות על תפקוד הילד.
יום 3 – 6/5/25 (יום ג') – פגישה פרונטלית (במרחב קליני עם ציוד סנסורי)
נושא: התנסות מעשית בגרייה סנסורית ושימוש בכלים קליניים
🔹 09:00–10:30 – גרייה מווסתת לעומת גרייה אבחנתית: ניתוח ציוד סנסורי והתגובות אליו.
🔹 10:30–10:45 – הפסקה
🔹 10:45–12:15 – שימוש בגרייה טקטילית במסגרת הטיפולית: התנסות, השלכות ומאפיינים.
🔹 12:15–12:45 – הפסקת צהריים
🔹 12:45–14:15 – שימוש בגרייה ווסטיבולרית ופרופריוצפטיבית במסגרת הטיפולית: התנסות, השלכות ומאפיינים.
🔹 14:15–14:30 – הפסקה
🔹 14:30–16:00 – שימוש בגרייה אורלית: ניתוח כלים והשפעתם. התאמת סביבה לטיפול חושי.
יום 4 – 13/5/25 (יום ג') – פגישה סינכרונית
נושא: ליקויים בעיבוד החושי והשפעתם על תפקוד
🔹 09:00–10:30 – ליקויים בהבחנה סנסורית (SDD) והשפעתם על תפקוד הילד.
🔹 10:30–10:45 – הפסקה
🔹 10:45–12:15 – התפתחות הפרקסיס והשפעתו על משחק הילד.
🔹 12:15–12:30 – הפסקה
🔹 12:30–14:00 – ליקויים מוטוריים על בסיס סנסורי (SBMD): דיספרקסיה וליקויים פוסטורליים – תיאור קליני והשפעתם על מיומנויות הילד.
יום 5 – 18/5/25 (יום א') – פגישה סינכרונית
נושא: אבחון ליקויים בעיבוד החושי ודרכי טיפול
🔹 09:00–10:30 – קווים מנחים לאבחון ליקויים בעיבוד הסנסורי.
🔹 10:30–10:45 – הפסקה
🔹 10:45–12:15 – הצגת תיאור מקרה של ילד עם קשיים בוויסות חושי (SMD): רקע, סיבת הפניה, עבודה קבוצתית ודיון.
🔹 12:15–12:30 – הפסקה
🔹 12:30–14:00 – סקירת שיטות טיפול בילדים עם קשיים בוויסות חושי: כלים קליניים לרשות המרפאה בעיסוק.
יום 6 – 27/5/25 (יום ג') – פגישה פרונטלית
נושא: חשיבה קלינית ויישום טיפולי
🔹 09:00–10:30 – הצגת תיאור מקרה של ילד עם קשיים מוטוריים על בסיס סנסורי (SBMD): רקע וסיבת הפניה, עבודה קבוצתית ודיון.
🔹 10:30–10:45 – הפסקה
🔹 10:45–12:15 – שיטות טיפול בילדים עם קשיים מוטוריים על בסיס סנסורי וקשיים בהבחנה סנסורית: כלים טיפוליים למרפאה בעיסוק.
🔹 12:15–12:45 – הפסקת צהריים
🔹 12:45–14:15 – חשיבה קלינית בקרב ילדים עם קשיים בעיבוד חושי: התלבטויות ושאלות בהתאם למסגרת הטיפולית.
🔹 14:15–14:30 – הפסקה
🔹 14:30–16:00 – הצגת תיאור מקרה מסכם וסיכום הקורס.