פורים שמח ומבדח? לא לכולם

 

עבור חלק מהילדים, בפרט אלו המתמודדים עם שונות בתהליכי העיבוד הסנסורי והויסות החושי, מדובר בחוויה אינה פשוטה כלל. לקות בעיבוד חושי הינה מצב בריאותי המאפיין כ- 20% מכלל האוכלוסייה הבריאה וכ – 98% מכלל המאובחנים על הרצף האוטיסטי. בנוסף שכיחה ומתווספת לאבחנות נוירו-התפתחותיות נוספות, דוגמת שיתוק מוחין, תסמונת דאון ועוד.
היכולת לעבד מידע חושי קשורה בהבדלים אינדיבידואלים מולדים בתפקוד הנוירו-ביולוגי של הפרט. הפרעה בעיבוד החושי מאופיינת בקשיי השתתפות ומעורבות בפעילויות, כתוצאה מפגיעה ביכולת לארגן ולהתאים תגובות התנהגותיות לגירוי נתון. ליקוי בעיבוד חושי בקרב ילדים יביא לרמות מתח/עוררות גבוהים או נמוכים מידי, אשר יבואו לידי ביטוי בהתנהגות לא מסתגלת – הימנעות אקטיבית או פאסיבית מהתנסות, התחברות והשתתפות.
אירועי פורים בהתאמה מאופיינים בפעילויות בעלות עצימות תחושתית גבוהה, ביניהן חגיגות החג ומסיבות, מצעדי עדלאידע, משחקי רעשנים, נפצים לצערנו ואיך לא… תחפושות!!! עבור מי מילדינו עם ספי התגובה הפיזיולוגיים הנמוכים, המתבטאים ברגישות והימנעות, לא מדובר בחגיגה כלל, אלא במצבים שעשויים להביא לכדי מצוקה וחרדה, ממשית ומעשית.

הנה כמה טיפים מצוות הריפוי בעיסוק לחג הרבה יותר שמח ומבדח:

    1. לפני הכול היו רגישים! אל תעודדו ותחזקו את הדפוס הנמנע של הילד, אך  קודם כל תנו תוקף לרגשות שלו. התחברו אליו, גלו הבנה, כבדו את הקשיים ורק אז, בקצב המתאים, התחילו לתווך ולאתגר.
    2. דה-סנסטיזיה סנסורית. עודדו התנסות חושית בטוחה, מבוקרת והדרגתית – הוציאו את ארגז התחפושות כמה ימים קודם מהמחסן וערכו ערב ערב מסיבות פורים קטנות משלכם.
    3. הקנו תחושת שליטה, מסוגלות ובטחון. שתפו את הילד בבחירה, תכנון והכנת התחפושת.
    4. הטרמה. הכינו את ילדיכם לאירועי החג מראש – ספרו לאן הולכים, מה הולך להיות, במי תפגשו וכו׳. ההתכווננות עוזרת לפענח ולהיערך לסיטואציה.
    5. ספקו חיזוק ותמיכה על התנהגות מאוזנת, מווסתת ומקובלת חברתית. ״הרגיזה אותך המסכה על הפנים אבל לא התפרצת והשתוללת אלא ניגשת לגננת לעזרה… כל הכבוד לך״!
    6. אפשרו חוויה של תיקון. דברו עם הילד על אסטרטגיות ההתנהגות שלו ודונו יחד על אפשרויות מתאימות לשיפור.
    7. מודלינג. ספקו דוגמא אישית מהנה ואפקטיבית והראו כיצד אתם בעצמיכם חובשים פאה, לובשים תחפושת עוטים אביזרים ומתאפרים. 
    8. חזקו מעורבות באמצעות הקשר, מוטיבציה ומשחקיות. בוא נראה איזה ספיידרמן חזק אתה ועל איזה דברים תצליח לתפס…״, ״מעניין כמה חברים ממפרץ ההרפתקאות נפגוש במסיבת הגן היום…״. 
  • השתמשו באסטרטגיות מקלות. מייבש כביסה לריכוך בדים, פרטי לבוש ניטרליים (כאלה שאינם עמוסים ברוכסנים, קשירות וכפתורים), מידות נוחות, בגדים להחלפה וכו׳.
  • שתפו בקושי את הצוותים החינוכיים. הכרה והבנת הפרופיל האינדיבידואלי של הפרט יחזק ויסייע בתיווך רגיש, תואם, מעצים ובונה.

 

בברכת חג פורים מהנה ושמח

תפריט נגישות